Heerlijk genieten op het strand
Eén van de belangrijkste voorwaarden om van een erkende assistentiewoning te kunnen spreken, is de aanwezigheid van een woonassistent. Dat de appartementen in residentie Duinenzee door de Vlaamse overheid erkend zijn, heeft dus voor een groot deel te maken met de aanwezigheid van Sophie Gevaert en Bie Naert die samen instaan voor de warme ontvangst. Benieuwd hoe zij hun dag vullen? Wij ook.
“Goh, dat is moeilijk te zeggen. Onze job is zo gevarieerd dat geen twee dagen hetzelfde zijn. Wij zijn tegelijk woonassistent voor de bewoners van de assistentiewoningen én office partner voor het woonzorgcentrum van Duinenzee. Concreet komt dat erop neer dat wij de mensen die langskomen ontvangen. Wij nemen de telefoon op, zorgen voor een goede afhandeling van de bewonersfacturatie, maken het huiskrantje voor de bewoners, enzovoort. Onze taken zijn heel uiteenlopend. En uiteraard zijn wij de administratieve backups van onze sitemanager Natacha.”
“Het leukste aan de job, is tegelijk ook het moeilijkste en meest uitdagende: omgaan met zo veel verschillende mensen. Het superleuk om onze bewoners te helpen en ze daarna tevreden terug naar hun appartement te zien gaan. Tegelijkertijd komen ze vooral naar ons als ze problemen of bezorgdheden hebben, dus eenvoudig is het niet altijd.”
“Meestal doen bewoners een beroep op ons voor praktische of administratieve zaken. Hoe bestel ik maaltijden? Hoe schrijf ik mij in voor een kappersbezoek? Waar kan ik terecht met mijn was of hoe werkt de microgolf? Dergelijke zaken. Vaak is het ook zo dat ze wat hulp kunnen gebruiken bij kleine administratieve taken of gewoon een luisterend oor nodig hebben. Mensen komen regelmatig naar ons toe om even hun hart te luchten of een praatje te maken. Het is belangrijk om hen op zo’n momenten warm te onthalen en discreet te luisteren.”
“Nee, dat zou echt niet mogelijk zijn. Wij hebben ook ons eigen familiaal leven. Die hebben ook aandacht nodig. (lacht) Tijdens de week zijn we altijd beschikbaar. Zijn we er niet, bijvoorbeeld in de weekends, dan kunnen bewoners 24u op 24 de zorgcentrale bellen. Die is altijd bereikbaar en kan perfect de juiste persoon doorschakelen of laten langskomen.”
“Absoluut. Beiden krijgen we regelmatig een complimentje of een bedankje van bewoners. Daar doe je ’t natuurlijk niet voor, maar het is wel fijn. Mensen kunnen helpen op het moment dat ze je nodig hebben, hoe klein hun probleem misschien moge zijn, geeft op zich al veel voldoening. Toch doet een glimlach na een moeilijk moment extra veel deugd, want dan weet je dat je een verschil gemaakt hebt. We horen ook regelmatig van familieleden van bewoners hoe ze hun moeder of vader bij ons zien openbloeien. Dat is heel fijn.”
“De meesten wel. Sommige mensen kennen we wat beter dan anderen omdat wij ze vaker zien. Anderen zijn wat meer op hun privacy gesteld, en dat respecteer ik natuurlijk.”
“Het grote voordeel is dat je je leven perfect kan afstemmen op wat je zelf nodig hebt. In een assistentiewoning kan je zelfstandig en privé wonen zoals in een gewoon appartement, met dat verschil dat je voorbereid bent op het moment dat het misschien niet meer zo vanzelfsprekend is om alles zelf te doen. Hier heb je de zekerheid dat er altijd iemand beschikbaar is om je te helpen. Zo komt het dat de ene bewoner in Duinenzee heel zelfstandig woont, zelf om boodschappen gaat en kookt, terwijl iemand anders geniet van zijn assistentiewoning met de hulp van familiehulp, een thuisverpleegdienst, en elke dag een warme maaltijd eet die door ons wordt voorzien.”
“Bovendien ligt de residentie in de duinen van De Panne, vlak aan het Westhoek natuurreservaat. Een prachtige omgeving om te wandelen of te fietsen en van de gezonde zeelucht te genieten.”
Dynastielaan 42
8660 De Panne
2023 © Skyline Europe
De beelden op deze website zijn louter
illustratief en niet bindend. Privacy policy.
Vul uw gegevens in en we nemen snel contact met u op voor een persoonlijke afspraak. Dat kan bij ons op kantoor of bij u thuis. Samen overlopen we uw wensen, vragen, plannen en prijzen.