Een dag in het leven van de woonassistente van Duinenzee

Eén van de belangrijkste voorwaarden om van een erkende assistentiewoning te kunnen spreken, is de aanwezigheid van een woonassistent. Dat de appartementen in residentie Duinenzee door de Vlaamse overheid erkend zijn, heeft dus voor een groot deel te maken met de aanwezigheid van Sofie Depoorter, die begin vorig jaar de toeristische sector inruilde voor een leven als woonassistent. Benieuwd hoe zij haar dag vult? Wij ook.

Sofie, hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit?

“Goh, dat is moeilijk te zeggen. Mijn job is zo gevarieerd dat geen twee dagen hetzelfde zijn. Ik ben tegelijk woonassistent voor de bewoners van de assistentiewoningen én office partner voor het woonzorgcentrum van Duinenzee. Concreet komt dat erop neer dat ik de mensen die langskomen ontvang. Ik neem de telefoon op, zorg voor een goede afhandeling van de bewonersfacturatie, maak het huiskrantje voor de bewoners, enzovoort. Mijn taken zijn heel uiteenlopend. Ik organiseer normaal gezien ook activiteiten voor de bewoners, maar dat ligt in de huidige omstandigheden wat moeilijker: veel dingen buitenshuis kunnen door corona niet plaatsvinden.”

Wat vind je ’t leukste aan je job?

“Het leukste aan de job, is tegelijk ook het moeilijkste en meest uitdagende: omgaan met zo veel verschillende mensen. Ik vind het superleuk om onze bewoners te helpen en ze daarna tevreden terug naar hun appartement te zien gaan. Tegelijkertijd komen ze vooral naar mij als ze problemen of bezorgdheden hebben, dus eenvoudig is het niet altijd.”

Wat voor vragen krijg je zoal?

“Meestal doen bewoners een beroep op mij voor praktische of administratieve zaken. Hoe bestel ik maaltijden? Hoe schrijf ik mij in voor een kappersbezoek? Waar kan ik terecht met mijn was of hoe werkt de microgolf? Dergelijke zaken. Vaak is het ook zo dat ze wat hulp kunnen gebruiken bij kleine administratieve taken of gewoon een luisterend oor nodig hebben. Mensen komen regelmatig naar me toe om even hun hart te luchten of een praatje te maken. Het is belangrijk om hen op zo’n momenten warm te onthalen en discreet te luisteren.”

Ben je 7 dagen op 7, 24u per dag, beschikbaar?

“Nee, dat zou echt niet mogelijk zijn. Ik ben ook getrouwd en heb twee kinderen. Die hebben ook aandacht nodig. (lacht) Tijdens de week ben ik altijd beschikbaar. Ben ik er niet, bijvoorbeeld in de weekends, dan kunnen bewoners 24u op 24 de zorgcentrale bellen. Die is altijd bereikbaar en kan perfect de juiste persoon doorschakelen of laten langskomen.”

Krijg je veel feedback van bewoners?

“Absoluut. Ik krijg regelmatig een complimentje of een bedankje van bewoners. Daar doe je ’t natuurlijk niet voor, maar het is wel fijn. Mensen kunnen helpen op het moment dat ze je nodig hebben, hoe klein hun probleem misschien moge zijn, geeft op zich al veel voldoening. Toch doet een glimlach na een moeilijk moment extra veel deugd, want dan weet je dat je een verschil gemaakt hebt. We horen ook regelmatig van familieleden van bewoners hoe ze hun moeder of vader bij ons zien openbloeien. Dat is heel fijn.”

Ken je alle bewoners goed?

“De meesten wel. Sommige mensen ken ik wat beter dan anderen omdat ik ze vaker zie. Anderen zijn wat meer op hun privacy gesteld, en dat respecteer ik natuurlijk.”

Wat is volgens jou het grote voordeel van een erkende assistentiewoning als Duinenzee?

“Het grote voordeel is dat je je leven perfect kan afstemmen op wat je zelf nodig hebt. In een assistentiewoning kan je zelfstandig en privé wonen zoals in een gewoon appartement, met dat verschil dat je voorbereid bent op het moment dat het misschien niet meer zo vanzelfsprekend is om alles zelf te doen. Hier heb je de zekerheid dat er altijd iemand beschikbaar is om je te helpen. Zo komt het dat de ene bewoner in Duinenzee heel zelfstandig woont, zelf om boodschappen gaat en kookt, terwijl iemand anders geniet van zijn assistentiewoning met de hulp van familiehulp, een thuisverpleegdienst, en elke dag een warme maaltijd eet die door ons wordt voorzien.”

“Bovendien ligt de residentie in de duinen van De Panne, vlak aan het Westhoek natuurreservaat. Een prachtige omgeving om te wandelen of te fietsen en van de gezonde zeelucht te genieten.”

Geïnteresseerd? Contacteer ons.

Vul uw gegevens in en we nemen snel contact met u op voor een persoonlijke afspraak. Dat kan bij ons op kantoor of bij u thuis. Samen overlopen we uw wensen, vragen, plannen en prijzen.






Bij het verzenden gaat u akkoord met onze privacy voorwaarden.